7 manieren om een blog met “7 manieren om…” te maken

Er zijn steeds meer blogs die een lijst aanmaken met een x aantal manieren om je doel te bereiken. Vaak gaan deze lijstjes over social media, maar het onderwerp kan universeel zijn. Deze tutorial laat zien dat het kinderlijk eenvoudig is om een dergelijke lijst te maken en hiermee jezelf dus tot een reeks “kenners” te laten behoren.

1. Bedenk een onderwerp

Het is wel zo handig om een onderwerp te hebben. Dit hoeft geen maatschappelijk belangrijk onderwerp te zijn, als het maar een onderwerp is. 13 Manieren om online business aan te snijden is net zo onzinnig als een lijst met 5 manieren om je cavia te leren typen. Als het maar ergens in de juiste context geplaatst wordt. Een top 5 over Twitter hoort niet op een Facebook forum thuis. Daar zoekt niemand je lijstje en zul je niet succesvol zijn. Tenzij je een lijst maakt met “5 tips om Facebook met Twitter te integreren”.

2. Verzin een aantal ‘relevante’ punten

Het bedenken van een aantal punten is een piece of cake. Het kunnen alle punten zijn die ook maar een beetje raakvlak hebben met het onderwerp. Online business kan dus ook over het verkopen van aardappels gaan. Als de verkopende boer maar een e-mail adres heeft. Omdat er over een onderwerp al gauw geen informatie meer te melden is, kan er hier en daar een zin gezet worden die de tekst wat opvult. Zoals deze. En de vorige. En de zin van drie zinnen geleden.

3. Zoek een aantal futuristische termen op

Met dit punt haalt u een ROI van 13.7%. Geweldig toch? Gebaseerd op de Sustainability en Leverage uit de opkomende Synergy market. Kortom, een hoop termen om interessant te doen overkomen, maar waardoor de lezer het spoor bijster raakt. Het zijn getallen en termen die vaak kant noch wal raken, en ook niet hard te maken zijn. Refereer ook nog eens naar een (zelf aangemaakte) Wikipedia pagina, of een andere blogger met eenzelfde visie als de jouwe, waardoor het overkomt alsof het zojuist genoteerde echt waar is. Wedden dat u op een link geklikt heeft zonder er over na te denken?

4. Voeg een leuk plaatje toe

Een positief plaatje heeft een meerwaarde op uw verhaal. Ook al heeft dit niets met het onderwerp te maken. Het breekt de tekst open en het leest prettiger. Voeg ook een duidelijke verwijzing aan naar het plaatje. Zoals je in afbeelding 1 ziet stijgt de markt de komende jaren alleen maar harder.

Het gaat de goede kant op
Growing business intelligence

5. Google is jouw beste vriend

Waarom zelf nadenken als een ander dat al voor je gedaan heeft? Stel de vraag aan Google en de kans is groot dat hij het antwoord al heeft. Dit geld ook voor uw onderwerp. Er is vast al iemand die een dergelijk lijstje gemaakt heeft, maar dan in een andere taal. Kopieer deze tekst, vertaal het, verander het naar de in uw land geldende regels en plaats het op uw site. Weer een punt klaar.

6. vertel een succesverhaal

Doordat boer Harm ging twitteren ging zijn aardappelverkoop met 23% vooruit. Onzin natuurlijk, maar wie weet boer Harm nu te vinden om in zijn boekhouding te controleren of de verkoop van zijn piepers nu daadwerkelijk tot euforische hoogtes steeg? Het gebruik van een ‘persona’ is hierbij belangrijk. Mensen willen zich graag identificeren met the American Dream. Ook in het o zo nuchtere Holland.

7. Bedenk nog 1 onzinnig punt

De inspiratie en tijd raakt op. Maar om de pagina vol te krijgen wil je nog 1 punt benoemen. Geen idee waar het over moet gaan. Je leest je blogpost nogmaals door. Heb ik echt iedere raakvlak benoemd? Toch nog maar even Googelen wat de concurrerende blogger noemt. Praat nog maar wat over koetjes en kalfjes en dat het écht belangrijk is om punt 4 met punt 6 via punt 1 te combineren. Theoretisch én praktisch is alles mogelijk. Alles is gebaseerd op jouw mening en visie. Wie zegt dat dit onjuist is?

Conclusie

Natuurlijk is dit een persiflage op de huidige lijstjeslijstjes. Deze post is aangemaakt om er bewust van te worden dat alle van dit soort lijstjes die op internet rondgaan veelal gebaseerd zijn op meningen en visies van bepaalde personen. Dit hoeft zeker niet altijd voor waar aangenomen te worden. Zou er al een award zijn voor ‘het beste lijstje van het jaar’? Hmm, misschien leuk om daar een lijstje voor te maken.

Belsimpel.nl - de sympathieke webshop uit Groningen!

2 gedachten over “7 manieren om een blog met “7 manieren om…” te maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *